BZC de Nederlandsche Bank

De Nederlandsche Bank (DNB) is een modern zichtbare, daadkrachtige organisatie die werkt aan financiële stabiliteit en duurzaamheid. In het bezoekerscentrum wordt gebruik gemaakt van geavanceerde licht technologieën voor het presenteren en overbrengen van de boodschap op de bezoekers in de meest efficiënt en interessant mogelijke manier. Vanuit deze visie wordt het gebruik van “gerichte verlichting” een essentieel onderdeel voor het veraangenamen van het bezoek, presenteren van de collectie, aangeven van de “thema tekst” in een kleur van het kleurenpalet uit het interieurboek per expositie, et cetera.

Over het gehele plafondoppervlak wordt gebruik gemaakt van een spanningsrails voor een flexibele verdeling van de lichtarmaturen (zoals opgeven als standaard armatuur) die bevestigd en te allen tijde flexibel ge(re)positioneerd kunnen worden in de installatie. In het plafond wordt, naast het gebruik van spanningsrail en railspots, gebruik gemaakt van downlighters. Deze lichtbronnen voldoen op vaste posities als basis verlichting voor de totale oppervlakte.

In en rondom de exposities worden highlights gemaakt door het gebruik van led lijnen. Afhankelijk per expositievorm en sfeer wordt onderscheid gemaakt in led lijnen middels individuele en vaste kleursturing. Moderne led accenten brengen de expositie tot leven waardoor bezoekers of voorbijgangers uitgenodigd worden de expositie te bezichtigen.

Het uitgangspunt is dat het bezoekerscentrum op de begane grond een etalagefunctie krijgt: een open en transparant centrum waar bezoekers zich welkom voelen. Het doel is dat voorbijgangers verleid worden om DNB binnen te gaan. De ruimte ‘binnen’ zoekt als het ware het contact met ‘buiten’. Bouwtechnisch wordt dit gerealiseerd door een gevel met veel glas, wat veel natuurlijk lichtinval betekent. De uitdaging in dit ontwerp is het gebruik maken van het daglicht in de uitlichting van de (onderdelen van) exposities, in combinatie met kunstmatige lichtbronnen om het oncontroleerbare effect van daglicht te compenseren en de bezoeker dezelfde interpretatie te laten ervaren.

Locatie: Amsterdam (Nederland) • Ontwerp: DST – Het Experience Bureau • Lichtrealisatie: Ata Tech • Fotografie: Bart Willemsen

Terug naar projecten
Ata tech audiovisueel